Mette Nord

Et samfunn med små forskjeller

Fremtiden skaper vi best sammen!

Politisk verksted

Tirsdag 6.februar kl 19:00 kommunehuset, møterom Hogga

Du trenger ikke å være medlem av Arbeiderparti for å delta. Ta gjerne med en kollega, en venn, nabo eller et familiemedlem.

Voksende ulikhet

Det er store forventninger til Arbeiderparti som styringsparti. Press på privat økonomi, med kraftig økning av priser, høy lånerente og lav kronekurs, øker forventningene på at regjering skal rydde opp. Det blir satt fokus på de grupper med lav inntekt og da spesielt familier med barn.

Like muligheter for alle er viktig, men dette har endret seg de siste 40 årene med økt likhet for de fleste og en økende kløft for de fra de 20 prosent fattigste hjemmene. Økonomisk ulikhet har økt, spesielt i inntekt og formue. Deltakelse i arbeids- og boligmarkedet er nøkkelen til økonomisk velstand, men det er utfordrende å finne jobber og rimelige boliger, spesielt i hovedstadsområdet

Ulikheten på folks formuer i Norge er høy og økende. De ti prosent rikeste eier over halvparten av formuen, og den rikeste prosenten eier nesten en fjerdedel. Forskning antyder at disse tallene er enda større når man inkluderer verdien av ikke børsnoterte bedrifter. Finansformue som for eksempel aksjer, verdipapirer og penger i banken, samt boligeiendom har vært hoveddrivkrefter bak økt formue ulikhet de siste tjue årene.

Gratis og en fin møteplass

Det koster selvfølgelig ingen ting å delta og det er en fin plass å bli kjent med andre som er interessert i politikk og fremtiden.

Har du spørsmål:

send epost til [email protected]

eller ring Willy Dorholt (mob 970 24 791)

Mette Nord

Mette Nord sitat
– Leder Fagforbundet

Mette Nord er fra Porsgrunn og er hjelpepleier. Hun har gått gradene i Fagforbundet og ble valgt til leder 2013 og har siden ledet det største fagforbundet i Norge med over 400 000 medlemmer. Hun tar turen til Nome og vårt politiske verksted.

Fire kilder til ulikhet

Til prosessen med å lage et nytt partiprogram, er det laget 5 debatthefter. Er du interessert, ta kontakt og vi sender dem til deg. I heftet "Et samfunn med små forskjeller" pekes det på fire kilder til ulikhet:

• Arbeid og inntektssikring
  • Utdanning
  • Bolig, nabolag og deltagelse
  • Formue

Her er noen av problemstillingene som vi blir invitert til å debattere:

1. Hvordan skal Arbeiderpartiet få flere i arbeid?
  2. Kan vi øke inntektssikringen for dem som står helt utenfor arbeidslivet uten at det går ut over arbeidslinjen?
  3. Bør varig tilrettelagte arbeidsplasser være en rettighet?
  4. Hvordan kan vi sikre et verdig liv til de som ikke har mulighet til å jobbe og samtidig gjøre det lønnsomt å jobbe for dem som kan.
  5. Hvordan kan skolen, i større grad enn i dag, bidra til å redusere sosiale forskjeller i samfunnet?
  6. Hvordan skal alle i Norge få mulighet til en trygg bolig?
  7. Hva kan vi gjøre for å sikre alle barn og unge et godt fritidstilbud?
  8. Kan vi gjøre skattesystemet mer omfordelende for å redusere forskjellene? Hva bør være Arbeiderpartiets neste store velferdsreform?
  9. Mange unge i dag leier bolig, enten gjennom privat eller studentsamskipnadene. Hvordan kan vi sikre dem gode boforhold til en overkommelig pris