Nome Arbeiderparti fikk gjennomslag for flomtunnel

Høsten 2015 opplevde Telemark to 50-årsflommer med 10 dagers mellomrom. Nome Arbeiderparti viste handlekraft for å sikre både materielle verdier og hindre personskader i framtiden på årsmøtet til Telemark Arbeiderparti 2. - 3. april 2016.

original_1478639231_9609556

Klimaet er i endring, og været har de siste årene blitt både villere og våtere. Ekstremvær oppstår hyppigere enn tidligere og ødeleggelsene er store. Flommene høsten 2015 beløper seg til rundt 100 millioner kroner i skadeerstatning i følge forsikringsselskapene.

Nome Arbeiderparti fremmet derfor forslag på årsmøtet i Telemark Arbeiderparti om å utrede å bygge en avlastningstunnel mellom Fjærekilen til Vold.

Tunnelen vil løse flomproblematikken for Notodden, Sauherad, Nome Skien og Porsgrunn. Den vil ha en høydeforskjell på 15 meter. Når vannet stiger mer enn det bør, vil det være mulig å åpne spjeldet og lede vannet ut til Fjærekilen slik at Skotfoss som er spesielt utsatt blir mindre belastet.

Et enstemmig årsmøte vedtok forslaget, og både stortingsgruppa og fylkestinget får i oppgave å følge opp utredning av tiltaket.

- Dette er et viktig tiltak som gjør at kommuner nærliggende kanalen blir rustet for ekstremvær i framtiden. Klimaendringene er et faktum, og vi må ligge foran for å sikre gode løsninger både for oss og generasjoner som kommer etter oss, sier gruppeleder i Nome Arbeiderparti Lisa Dawn Haji Paulsen sammen med delegasjonen på årsmøtet.