To venner sitter og tegner sammen i barnehagen. Foto: Øivind Haug

Barn og unge

En del av Nome Arbeiderpartiets program 2023-2027

Nome Arbeiderparti ønsker å styrke kvaliteten i den kommunale barnehagen og den offentlige fellesskolen. Vi ønsker å fremme et trygt og inkluderende læringsmiljø, der barn og ungdommen kan utvikle sin sosiale og faglige kompetanse. Gode lærere er avgjørende for at barnehagene og skolene skal ha god kvalitet. Tilfredsstillende voksentetthet er også grunnleggende oppvekstvillkår. Vi ønsker å fortsette det gode samarbeidet med Nome videregående skole, avd. Lunde og avd. Søve som viktige opplæringsinstitusjoner. Som et ledd i utdanningsmulighetene i nærområdet ønsker Nome Arbeiderparti og fortsette å benytte seg av nærheten til USN gjennom å knytte kompetansemiljøer, næringsliv og kultur tett opp mot Universitetet i Sørøst-Norge.

Nome Arbeiderparti vil arbeide for:

• Å styrke tidlig innsats i barnehagene og grunnskolene.
  • Å tilby løpende opptak i barnehagene ved å styrke grunnbemanningen.
  • Å opprettholde og å styrke helsesykepleiertilbudet i grunn- og videregående skole.
  • En praktisk skolehverdag hvor alle elever opplever inkludering og mestring.
  • At det serveres måltider i barnehagene og grunnskolene
  • At linjer ved Nome Videregående Skole utvikles i forhold til fremtidige kompetansebehov i samfunnet.
  • At alle barn og unge får et trygt oppvekstmiljø gjennom tett skole- hjem samarbeid, og godt samarbeid med relevante etater.
  • Støtte arbeidet med å utrydde barnefattigdom.
  • At alle grunnskoleelever har en trygg skolevei.